Проявлення коуча: можливості та перешкоди
Кожний коуч на початку свого становлення як спеціаліста стикається з одними й тими ж викликами та проблемами. Завершивши навчання й отримавши довгоочікуваний сертифікат, новий спеціаліст потрапляє у ситуацію, де потрібно проявлятися, транслювати свою експертність та особистість й цим самим починати продавати свої послуги потенційним клієнтам. Водночас, питання “як же це зробити?” нерідко турбує не лише новачків, а й їх вже досвідчених колег. Тож давайте розберемося!
Почнемо ми з того, що найбільше заважає багатьом спеціалістам та з чим вони стикаються на початку свого шляху. Недарма кажуть: навчатися на чужих помилках краще, ніж на своїх. І це справді так! Розуміння можливих перешкод, проблем з якими є шанс стикнутися чи спірних ситуацій набагато полегшує шлях до побудови своєї кар’єри успішного професіонала.
Своїм баченням цієї теми з нами сьогодні поділиться Марія Жиган, психолог-психотерапевт, бізнес-тренер та коуч креативності. Завдяки 15-ти рокам практичного досвіду, Марія знає буквально все про те, як проявлятися у світ та які ситуації трапляються, як серед новачків, так і в їх вже досвідчених колег.
З чого взагалі починається просування? З навчання, під час якого у майбутнього коуча формується певне очікування від професії, підсилене впливом ідеальних стокових фото та вдалого маркетингу. Й коли студент опановує перші навички, відчуває на своєму прикладі ефективність інструментів може виникнути надмірний фанатизм, відчуття немов коучинг - це панацея для всіх і від усього. Але ж вміння правильно доносити цінність роботи з коучем, справжню суть цього процесу та доцільність для конкретної людини, поки що немає. А як наслідок немає й натовпу клієнтів та того самого “успішного успіху”. Саме тут і виникає ризик впасти у відчай від нереалізованих очікувань й, в гіршому варіанті, взагалі розчаруватися в професії та втратити бажання в ній розвиватися.
Вміння правильно справлятися з подібними ситуаціями та реальне оцінювання можливих перспектив стають надважливою частиною процесу становлення коуча, як професіонала. Стати справжнім майстром в сфері коучингу – це завдання не для слабких. Крім волі до саморозвитку та бажання допомагати іншим, існує цілий набір навичок і рис, які необхідно розвивати та проявляти, щоб стати успішним коучем.
Звісно, не все так погано і складно як хтось може подумати! Насправді процесс становлення є дуже цікавим та захоплюючим. Давайте розглянемо, що потрібно розуміти на початку свого шляху та що може в ньому стати чудовою підтримкою.
- Потрібно розуміти обмеження коучингу. З чим коучинг працює, а з чим ні, з якими типами клієнтів він не працює, з якими типами організацій, з якими запитами необхідно перенаправляти до інших спеціалістів - усе це стане основною опорою для внутрішнього розуміння “хто я та чим я можу допомогти”.
- Добре розуміти, які запити коучинг не закриває та де потрібен психолог або психотерапевт. Важливо розуміти, що є клієнти та запити для яких коучинг не є дієвим способом взаємодії, а необхідна допомога іншого спеціаліста. Діагностика готовності до коучингової взаємодії є одним з варіантів виявлення таких випадків.
- Пропрацювання обмежень у власній терапії. Якщо Вам страшно проявлятися, у Вас є перфекціонізм який спонукає робити все на 100% і ні трохи менше, то вони можуть ставати вагомими перешкодами. Тому для професійного коуча дуже важливо в першу чергу працювати з собою та своїми установками. Це може бути як особиста робота з коучем, так і психотерапія.
- Прийняття свого рівня учня. Дуже часто у новачків зустрічається стан, коли вже після перших отриманих знань і вмінь, виникає відчуття розуміння всього та впевненість в тому, що він вже майстер. Безперечно, амбіції це дуже добре, однак здоровий глузд та усвідомлення себе на початку шляху мають бути на першому місці. В цьому стані знову виникає ризик впасти у депресивний стан через розбіжність між очікуванням та реальністю.
- Приборкання свого его. Багато хто чув про концепцію “шлях героя”, де на своєму шляху до набуття майстерності людина проходить певні етапи і пропустити жоден з них неможливо. Прийняти себе на тому місці де Ви є та дозволити собі рухатися з первною швидкістю, а не намагатися опинитися одразу в кінцевому пункті призначення, як того бажають амбіції.
Побудова особистого бренду є тим самим, про що чула кожна людина. Величезна кількість тренінгів, навчань та курсів наголошують на надзвичайній важливості його побудови, але досить часто на самому початку шляху у людини ще не має усвідомлення себе та свого позиціювання. Тому пропонуємо Вам розглянути найпоширеніші помилки, з якими стикаються спеціалісти, коли намагаються побудувати свій особистий бренд.
Першою, й напевно найпідступнішою з них є вкладатися у фасад “бренду”, а не дивитися вглиб себе. Як не дивно саме ця помилка зустрічається серед новачків найчастіше. В сучасному інформаційному просторі існує безліч порад, як побудувати свій особистий бренд й, без сумніву, вони корисні. Але, дуже важливо за усіма цими схемами та рекомендаціями не втратити самого себе. Адже саме поняття несе в собі наголос на особистість, на ті особливі якості та цінності, що формують коуча не лише як професіонала, а в першу чергу як людину. Надто завзято слідуючи усім рекомендаціям, в якийсь момент можна просто не впізнати у своєму бренді навіть часточки себе. А давайте не забувати, що клієнти чудово відчувають награність та нещирість, навіть коли вони проявляються задля благої мети.
Про другу помилку замислюються не всі коучі, але на неї звертають увагу практично всі потенційні клієнти. І це пташина мова. Цікава назва, за якою сховалися всім знайомі, загальні, без жодної конкретики фрази, які так люблять використовувати деякі коучі для представлення себе. Узагальнені, відірвані від реальності слова, що не мають особливого відношення до особистості коуча чи його професійної діяльності, але часто рекомендуються як продаючі, часто не виправдовують очікувань від їх використання. Пам’ятайте, кожен з Вас унікальний, тож не бійтеся використовувати свою власну мову, ту, якою говорить Ваша душа, а не черговий лектор на курсах з просування.
Віз попереду коня, або слово “коучинг” має все витягнути само - так виглядає наступна поширена помилка. Наступною розповсюдженою серед коучів помилкою є використання слова “коучинг” як чарівної палички, адже в їх розумінні клієнтам достатньо почути його щоб зрозуміти, що це саме те що їм потрібно. Проте варто не забувати, потенційні клієнти дуже рідко повністю розуміють процес роботи з коучем й навряд чи зацікавляться незнайомим процесом без додаткових пояснень від професіонала.
Остання помилка, яку ми розглянемо, це здаватися, але не бути. Напевно цей пункт в певній мірі об’єднує попередні, адже саме в ньому закладено найважливіший посил - бути собою та транслювати свої реальні цінності, а не те, що “потрібно продавати” за словами інших. Багато хто йде шляхом створення ідеального образу коуча, при цьому в реальності будучи іншим. Але це зовсім не вірний шлях, адже в такому випадку Ви втрачаєте саме своїх клієнтів, які могли б прийти на Вашу особливість, на те що їм відгукується саме у вас, а не у інших. До того ж, буває коли людина просто боїться йти в роботу до такого ідеального, без жодної вади, коуча, адже в неї підсвідомо прокидається побоювання того, що такий бездоганний спеціаліст почне його критикувати та оцінювати. Дозвольте собі бути собою справжнім!
Спираючись на знання можливих помилок і перешкод набагато легше йти до своїх цілей, робити кроки до успішної проявленості та побудови власного особистого бренду. Враховуючи всі перелічені фактори, новачок здатен в рази швидше пройти шлях становлення себе як спеціаліста, а його вже досвідчені колеги отримають цінну можливість проаналізувати свою діяльність та покращити її.
На будь якому етапі своєї діяльності, пам’ятайте: будьте собою, проявляйтеся у світ такими як Ви є та світіть, саме у цьому секрет успіху коуча, задоволення від своєї роботи та запорука змін на краще у житті Ваших клієнтів!
бесплатную коуч-сессию